De Wegwijzer is een moderne basisschool voor gereformeerd basisonderwijs. Het is een streekschool. De leerlingen komen uit verschillende plaatsen in de omgeving. Er wordt op school gewerkt vanuit Gods Woord, de Bijbel.
Waar staan wij voor Met de andere scholen die deel uitmaken van GPO-WN hebben we een gezamenlijke missie geformuleerd:
Geloof in ontwikkeling Ons onderwijs stimuleert de ontwikkeling van het kind. Daar geloven wij in. De inspiratie voor die ontwikkeling vinden we in ons geloof in de Here God met de Bijbel als richtingaanwijzer. Wij vinden het belangrijk dat het kind en de werknemer zijn van God gekregen talenten en gaven ontwikkelt. Dit doen wij voor en met elkaar.
Hieronder leest u hoe wij op de Wegwijzer dit verder hebben uitgewerkt en willen vormgeven.
Visie op het kind We geloven dat kinderen worden geboren als een geschenk van God. We willen de kinderen vanuit Gods Woord, de Bijbel, leren dat ze door het verzoenende werk van onze Heer Jezus Christus met hun Vader in de hemel verbonden zijn. Door Zijn Geest mogen ze leven uit genade als nieuwe mensen. Kinderen zijn volstrekt uniek door God geschapen, met eigen talenten en mogelijkheden.
Visie op het onderwijs
Identiteit: we willen een school waarin het geloof in God zichtbaar is in de levenshouding van leerkrachten en kinderen, merkbaar in de methoden en voelbaar in het pedagogisch-didactisch klimaat.
Pedagogisch-didactisch klimaat: samenwerking, plezier, motivatie, taakgerichtheid, respect en zelfstandigheid zijn kernwoorden in de houding van de leerlingen. Leerkrachten stralen liefde, vertrouwen, waardering, respect en steun uit. De kinderen leren verantwoordelijkheid te dragen niet slechts voor zichzelf, maar ook voor het welzijn van hun medeleerlingen.
Leerlingenzorg/afstemming: we willen afstemmen op het unieke van het kind en uitgaan van zijn mogelijkheden. We willen het kind helpen en begeleiden bij het ontdekken en ontwikkelen van deze mogelijkheden.
Het onderwijsaanbod: We willen zorgdragen voor een rijke leeromgeving, waarin het kind steeds meer leert verantwoordelijkheid te dragen voor zijn eigen leerproces. Zelfstandigheid, plezier in leren en intrinsieke motivatie zijn hierbij kernbegrippen. We werken steeds meer vanuit betekenisvolle thema's met keuzevrijheid voor de leerlingen.
Teamklimaat: We willen een professionele cultuur creëren op school, waarin we optimaal gebruik willen maken van elkaars kwaliteiten. Openheid, respect, waardering en leren van elkaar zijn hierin kernwoorden.